donderdag 25 april 2013

Kruising


Komt bij een kruising 
Kan rechts, links of rechtdoor 
Toen je van huisging Was het hiervoor 
Dit is precies waarom je alles verliet 
Maar je kan de blues wel willen verlaten 
De blues verlaat jou niet 
Dus je kwam bij die kruising 
Kon rechts, links of rechtdoor 
Je bijl gooi je neer 
Waar doe je het voor 
Je kijkt achterom 
Maar geen schip dat je ziet 
Je kan de blues wel willen verlaten 
Maar de blues verlaat jou niet *

Ja en daar stond ik op dat kruispunt, vorige week na een afmattende middag op het revalidatiecentrum. Ik maakte een inschattingsfout en zorgde zo binnen no time voor een klein verkeersinfarct op een druk kruispunt midden in de spits. Aan alle kanten geïrriteerde blikken en getoeter. Daar sta je dan... 
Schoorvoetend wat metertjes in z’n achteruit zodat ze net langs je heen kunnen kruipen. Schaapachtig de beschuldigende blikken ontwijkend, zwetende oksels. Lekker dan... 
En ik kón niet rechts, links of rechtdoor!
De ergotherapeut vond het een briljante metafoor voor mijn huidige situatie. 
Denken dat het nog wel even gaat, gas geven en er achteraf pas achter komen dat het niet verstandig geweest is, maar dan is het al te laat...
En even volkomen stil staan, ten midden van alle emoties en situaties die nu op me afkomen.
Nog steeds  loop ik tegen onbegrip of invulling van mijn omgeving aan, kom ik niet helemaal uit mijn emoties en snap ik mijn eigen gebruiksaanwijzing niet meer...Hoewel, de manier van omgaan met mijn energie lijkt wat op de kermis van vroeger;
Vier dagen duurde die kermis bij ons in het dorp. Dan kregen we 
kermisgeld van moeder en opa en oma en soms nog wat extra’s wegens klusjes of een goed rapport. En dan was het dus een kwestie van uitkienen hoe je het best die dagen rond kon komen met je geld. Dan moet je keuzes maken tussen attracties, tussen dagen met vrienden, wat lekkers. Hoe verspreid je je geld het best over alle dagen dat je er het voordeligst mee uitkomt én er het meeste plezier van hebt..? 
En ja, zo voelt het nu een beetje. Een, niet zo'n grote, portie energie die goed verspreid dient te worden over de dagen, de weken, verdeeld tussen vrienden, gezin, werk, huishouden, leuke dingen. En hoe (on)gemakkelijk voel ik me straks, in die rolstoel (fijn, de doktersverklaring is binnen) op dat festival? Daar staat dan wel tegenover dat ik het langer vol kan houden, minder pijn heb of dat ik er achteraf minder last van ga hebben. Een dag minder festival levert ook weer extra plezier op en ga zo maar door. 
Ach, al met al komen we er wel, ik moet alleen nog even goed leren ‘boekhouden’. 
En laat dat nou nooit mijn sterktste kant geweest zijn!  ;)

Je staat bij die kruising 
Rechts, links of rechtdoor 
Of terug naar je oorsprong 
Via oud karrespoor 
Je ziet een bijl liggen 
Daar ooit neergegooid 
Je kan de blues wel willen verlaten 
Maar de blues verlaat jou nooit 
Je bent er nog lang niet 
Bij lange na niet 
De reis is pas over 
aan het eind van het lied 
Steeds weer een afslag 
Een kruising, een bocht 
De reis is pas over 
Aan het eind van de tocht 
En daar bij die kruising 
Kun je vier kanten op 
Links, rechts heen of terug 
Opeens denk je stop 
Zo blijf je tobben 
Tot je as is verstrooid 
Je kan de blues wel willen verlaten 
Maar de blues verlaat jou nooit 

 * ~De Blues verlaat je nooit, de Dijk~

Liefs, 
Geebs 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten