vrijdag 22 februari 2013

Partiële hypermobiliteit


Partiële hypermobiliteit
Dat is de uiteindelijke diagnose, vanmorgen gesteld bij mijn hoofdbehandelaar op het revalidatiecentrum.
Het is een erfelijke aanleg waarbij in het bindweefsel meer elasticiteit ontstaat waardoor het kraakbeen in de gewrichten meer belast wordt en er eerder kans op slijtage is.
Doordat de spieren extra taken van het bindweefsel overnemen ben je de hele dag kei hard topsport aan het leveren terwijl het lijkt of je niets doet, vandaar die extreme vermoeidheid.
Niet alle gewrichten zijn even flexibel en daarom wordt er gesproken van een partiële hypermobiliteit. Ook binnen de pezen en organen zit bindweefel wat qua kwaliteit ook minder is. De behandeling zal eruit bestaan vooral de spieren in mijn bovenlichaam zo te trainen dat ze de functie van het ondersteunen in mijn gewrichten weer zo optimaal mogelijk kunnen maken. Daarbij ook het leren bewust zijn van hoe je iets doet, welke houding je hebt en wat dat voor een effect heeft op je lijf, dus stilstaan en voelen bij zo’n beetje alles... Ook het doseren van energie zal een leerweg zijn binnen het behandeltraject. Dus niet hollen en stilstaan maar alles met de nodige vooruitziende blik binnen het leven inpassen.
Het is een hoopgevend vooruitzicht vind ik wel, maar ik moet er wel erg aan wennen.
Het stukje bewust stofzuigen bij ergotherapie was al best pittig, en vervolgens het bewust lopen en fietsen op de band bij fysiotherapie idem. En ga maar eens voelen in je lijf bij elke houding alleen al van het zitten. Volgens de behandelaren valt er bij mij een hoop te halen op dat gebied!
Ook heb ik deze week een uitgebreid handen onderzoek gehad waarbij gekeken wordt naar de stand van de handen en met een speciaal meetapparaat de kracht getest wordt. Kan er nu nog amper van typen. Het is niet voor niks dat ik zo clumsy ben.
Als er over het algemeen meer kwalitatieve spierkracht bij komt, dan kan het zijn dat de pijn vermindert. Dan moet het aantal pijnstillers ook omlaag kunnen volgens de arts, dat zal wel fijn zijn. Het wordt een intensief programma maar ik ben er helemaal klaar voor!

Xxx Geebs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten